Mama Eyda: Sebab tidak boleh tidur selepas sahur

27 May 2017

Sebab tidak boleh tidur selepas sahur

Tertarik dengan catatan doktor brain iaitu Dr Rizal kesan tidur selepas sahur.

Antara kesannya :
1) Dehidrasi tubuh dan OTAK. Air tidak diserap tetapi di bawa ke pundi kencing.Mulalah terasa dahaga.

2) Makanan yang dimakan tidak diproses seperti sepatutnya. Sisa menjadi toksid. Nutrisi tidak diserap. Perut akan mulai lapar  seawal jam 10 pagi.

3) Interaksi OTAK dan usus terganggu. Seperti lebuhraya tiada kenderaan. Sunyi.

Kita beria ria sediakan makanan bernutrisi tinggi semasa sahur. Mahu tingkatkan kecergasan dan kecerdasan. Malangnya tidur selepas sahur hapuskan semuanya.

Tapi kalau mengantuk juga &  perlu tidur, lakukan selepas 4 jam bersahur.

..........

Bersahur ape hari ni uolsss?
Eida masak biasa- biasa je.Lauk ayam goreng dengan sayur air.Blurrr lagi nak fikir nak masak apa.Supermak dah fikir ke nak masak apa berbuka nanti? 

Cuma dalam kalut- kalut menyediakan juadah berbuka, adakan juga jadual ibadah.Bukan ape rugi lah kan.Tak pasti lagi tahun depan kita akan berpeluang lagi.Yea dak! Nak mudah berbuka kat masjid.Bulih  fokus ibadat teruh 

Oklah Salam Ramadhan 2017 😘

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi komen .. Salam ukhwah

Ya Allah..

Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan;aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan;aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil;dan aku berlindung kepada-Mu daripada bebanan hutang dan kekerasan manusia..

OUr LoVe JouRney.. Alhamdulillah..

Daisypath Anniversary tickers

My Beautiful Journey Copyright © 2016. Design by MaiGraphicDesign