Mama Eyda: Buku Ulu Yam di Liverpool

09 November 2014

Buku Ulu Yam di Liverpool


Bismillahirrahmanirrahim
Alhamdulillah

“Macam kenal je buku yang bawah sekali?”,tegur saya pada kenalan fb.

“Ooo buku merah tue ke?  Ulu Yam di Liverpool ,tidak sempat baca lagi,kawan kata best”,balasnya.

“Samalah baru juga beli,harap tidak menghampakanlah..hihi “

Ini perbualan seminggu yang lalu,saya baru saja habiskan buku ini.Tertarik ada yang cakap besh .Bila lihat cetakan untuk tahun 2014 ini saja sudah 3 kali cetak.Mungkin iyerlah kot .


Ulu Yam di Liverpool

“Akak belilah buku nie ..best seller nie..”,kata promoter ketika karnival karangkraf hari tue.

Disebabkan potongan 30 % ,ambil juga lah buku ini.Mungkin dapat belajar sesuatu.

Tidak dapat beli banyak buku takut lari bajet.Cuma buku-buku yang menarik yang lain saya ambil gambar mungkin apabila berkesempatan lain kali boleh beli.Tujuan utama datang pun untuk cari Buku tentang As-Syahid Ammar.

Pada pandangan saya buku ini menarik untuk dibaca.Ia mengisahkan susah payah saudara Naz sekeluarga dalam mencapai kedudukannya pada masa sekarang,bersama isteri tercinta Puan Ain.

Sebagai yang sudah berkeluarga apa yang saya belajar saling tolong menolong sesame suami isteri & faham memahami  .Dalam masa yang sama teruskan bercinta walau ujian melanda.

MASA vs WANG inilah dilema yang bergelar ibubapa.Terpaksa memilih antara dua.

Disini saya kongsikan kata-kata saudara Naz dari buku ini antara yang menarik perhatian saya.

“Dalam hidup ini kita akan temui begitu ramai insan yang singgah dalam perjalanan harian kita.

Ada yang hinggap membawa sinar dan menceriakan diri lalu terus mewarnai denai yang kita lawati,sama-sama menyelusuri lurah kepayahan dan menitiskan air mata gembira bila melihat kejayaan kita raih.
Ada pula yang walaupun hanya hinggap seketika tetapi kehadirannya umpama langau yang penuh niat jahat dan dusta.Hati mereka hitam dan busuk dan tiada niat lain di jiwa mereka selain memporak-perandakan hidup kita.

Kadangkala berselindung di bawah kemunafikan dan penuh rasa ihsan tapi bila disingsing lengan baju,penuh muslihat kejam dan hasad dengki.

Persoalannya tanyalah diri?Dalam ketegori manakah hidup kita?
Ingatlah hidup hanya pinjaman.Akhirat juga yang kekal abadi.Setiap insan jahat yang anda temui dan mengecewakan kita ,Allah s.w.t akan gantikan dengan dua kali insan baik yang akan menenangkan kita.

Jangan bersedih ya teman.Ceria dan senyumlah selaluJ”.

Untuk mengetahui lebih lagi carilah nanti yer.



No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi komen .. Salam ukhwah

Ya Allah..

Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan;aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan;aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil;dan aku berlindung kepada-Mu daripada bebanan hutang dan kekerasan manusia..

OUr LoVe JouRney.. Alhamdulillah..

Daisypath Anniversary tickers

My Beautiful Journey Copyright © 2016. Design by MaiGraphicDesign