Mama Eyda: Novel Saya Tunggu Awak oleh Bonda Nor

15 May 2014

Novel Saya Tunggu Awak oleh Bonda Nor

Teks: Nor Raidah Rashid

Bismillahirrahmanirrahim
Alhamdulillah



Novel yang dikarang oleh Bonda Nor ini  bagi saya lain dari yang lain.

Novel ini mengisahkan pergelutan perasaan Hanna mendepani  pergolakan jiwanya dengan meletakkan syariat di tempat utama apabila diuji dicintai seorang  lelaki iaitu Rafiq yang juga merupakan pelajarnya ,dalam masa yang sama status dirinya masih lagi isteri orang.Apatah lagi Rafiq mempunyai ciri-ciri yang diingini oleh kebanyakan wanita.

Masya –Allah ,letihnya saya nak bercakap tentang perkara ini !Listen to me ,Rafiq I’m married ,okey?Kalau pun awak betul-betul sukakan saya ,dan saya pun betul-betul cintakan awak,selepas itu apa?Awak nak kita bercinta?Awak nak saya bercerai dengan suami saya?Atau awak nak saya diam-diam curang terhadap dia? Tell me Rafiq?Apa yang awak harap sebenarnya?”,Hanna.

“…kalau betul awak sayangkan saya jangan jadikan saya isteri yang derhaka .Kalau betul awak cintakan saya,jangan hantarkan saya ke pintu neraka..”,Hanna.

Dalam tidak langsung mentarbiah para pembaca cara bagaimana meningkatkan kualiti keimanan dalam menempuh hidup berumah tangga.Banyak pengisian jiwa yang menarik sepanjang saya menghabiskan novel ini.

“…dalam rumah tangga ini ,bayakkan mengalah.Don’t expect too much from our spouse.Mana kita boleh buat kita buat.Semua itu ada nilai disisi Allah s.w.t..”,Hanna.

Saya juga kagum dengan kebijaksanaan Hanna dalam membimbing suaminya dan bersabar di atas kekurangan suaminya Farhan .

“Abang asyik fikir tentang kegagalan abang sebagai suami.Selama ini abang tidak terbuka nak berbincang  dengan ayang tentang perkara ini.Abang malu.Tapi kali ini abang tak nak peduli tentang ego abang lagi .Abang tahu abang tidak layak untuk bercakap soal maruah sebab selama ini memang abang sudah lama abang hilang maruah abang sebab gagal beri nafkah pada isteri dan anak-anak”,Farhan

Adakah cinta Rafiq akan bersambut? Mampukah Hanna menghadapi ujian perasaan  ini? Untuk mengetahui lebih lanjut dapatkan novel yang menarik ini.-SAR







No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi komen .. Salam ukhwah

Ya Allah..

Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan;aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan;aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil;dan aku berlindung kepada-Mu daripada bebanan hutang dan kekerasan manusia..

OUr LoVe JouRney.. Alhamdulillah..

Daisypath Anniversary tickers

My Beautiful Journey Copyright © 2016. Design by MaiGraphicDesign